Interieurontwerp voor jouw organisatie

Studio KALA is er ook voor kleine(re) organisaties en bedrijven. De behoeften van jouw doelgroep combineer ik met jouw wensen als opdrachtgever. Het resultaat? Een effectief interieur dat bijdraagt aan de doelen van jouw organisatie.

Ik logeer hier af en toe. Dat bevalt heel goed, dus ik kom steeds weer terug. De nieuwe logeerkamer is heel mooi en maakt een logeerpartij een waar feestje!

Cliënt over de zorghotelkamer bij Vivere, Moordrecht

DFE-formule

Elk zakelijk project begint met 3 vragen. Ik noem dit de DFE-formule: doelgroep, functies en effect. Een project kan pas beginnen als de antwoorden op deze vragen helder zijn. Daarom begint elk project met een uitgebreid intakegesprek. We bespreken voor wie de ruimte is bedoeld, welke functies de ruimte heeft en wat het effect van het interieurontwerp moet zijn.

Doelgroep

De eerste vraag die ik altijd zal stellen is: voor wie is deze ruimte bedoeld? Zijn dat jouw medewerkers, ben je het zelf of zijn het klanten of cliënten? Deze vraag is belangrijk, want het liefst spreek ik de doelgroep die jij voor ogen hebt zelf. Zo krijg ik een goed beeld van hun wensen en behoeften.

Ik heb ervaring met het uitvoeren van kwalitatief gebruikersonderzoek, bijvoorbeeld in de vorm van interviews, focusgroepen of vragenlijsten. Zo kan ik voor jou achterhalen wat de wensen zijn van de mensen die van de ruimte gebruik gaan maken. Ik heb een groot empathisch vermogen: ik kan mij goed inleven in verschillende doelgroepen. Dat helpt mij om ontwerpen te maken die echt voorzien in de behoefte van mensen.

Functies

Ook heel belangrijk: welke activiteiten gaan in de ruimte plaatsvinden? Functionaliteit staat in mijn ontwerpen op de eerste plaats. De ruimte moet zo worden ingedeeld dat alle beoogde activiteiten prettig kunnen worden uitgevoerd. Van computerwerk tot bewegingstherapie en van knutselen tot uitgebreid dineren: het moet als vanzelf gaan door de indeling, kleuren, materialen en het meubilair.

Ik houd daarbij rekening met verkeersruimte (ruimte om te lopen, dingen te pakken uit een kast, jas op te hangen, enzovoorts), toegankelijkheid (bijvoorbeeld voor mensen in een rolstoel) en speciale behoeften van de doelgroep (bijvoorbeeld veiligheid bij jonge kinderen).

Effect

De laatste pijler gaat over de sfeer en uitstraling. Met elke ruimte wil je een bepaald effect bereiken.

Bijvoorbeeld dat je medewerkers zich veilig, ontspannen of juist gefocust voelen. Of dat je cliënten niet overprikkeld raken (bijvoorbeeld bij mensen met autisme, ADHD, NAH, dementie), dat klanten zich welkom, geïnspireerd, bevoorrecht of verwend voelen (restaurant, hotel, wellness), gerustgesteld of op hun gemak (ziekenhuis, huisarts, tandarts, therapeut).

Of misschien wil je dat hun creativiteit of sociaal gedrag wordt gestimuleerd (opvang, scholen, workshop- en cursusruimtes, wijkcentra en buurthuizen).